Van chaos naar overzicht

Organiseren en plannen voor leerlingen uit de midden- en bovenbouw 

In een tijd waarin leerlingen te maken krijgen met veel prikkels vanuit hun omgeving, is het voor hen soms lastig om overzicht te houden over taken en planning. Tegelijkertijd wordt aan kinderen steeds vaker gevraagd om te werken met dag- of weektaken, hun agenda bij te houden en werkstukken te maken. Er zijn leerlingen die hier meer moeite mee hebben dan anderen. Het is goed om stil te staan bij oorzaken van moeilijkheden op het gebied van plannen en organiseren en tegelijkertijd te kijken naar mogelijkheden. Tijdens deze workshop onderzoeken we wat we van leerlingen mogen verwachten op dit gebied en op welke wijze u de zelfstandigheid van deze kinderen kunt bevorderen. De nadruk ligt op mogelijkheden die direct in uw eigen praktijk toepasbaar zijn zodat u samen met het kind kunt werken aan haalbare doelen

Na deze scholing:

  • bent u in bezit van actuele theoretische kennis over plannen en organiseren
  • kunt u theoretische kennis omzetten naar vaardigheden voor de praktijk
  • heeft u uw eigen handelen met betrekking tot het organiseren en plannen onder de loep genomen
  • kunt u interventies inzetten om zelfstandigheid bij het plannen en organiseren te bevorderen
Terug